Forumda Soru Sorarken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Hakkında

Herkese merhaba.

Bu başlıkta, forumda bir soru sormak istediğimizde nelere dikkat etmemiz gerekiyor biraz bunlardan bahsetmek istiyorum.

  1. Soracağımız soruların başkaları tarafından daha önce sorulmuş olma ihtimali olduğu için, bir soru sormadan önce bu soru veya sorunla alakalı yeterli araştırma yapmamız her zaman tavsiye edilir. Yazdığımız programlarda karşılaştığımız hataların öğretici bir yanı vardır. Bir programdaki bir kod satırı eğer bir hata yükseltiyorsa, bu hatayı google’da aratarak ve google’un bize listelediği adresleri tek tek ziyaret ederek hatayı anlamaya çalışmak bizim araştırma becerilerimizi geliştirir. Ve araştırma esnasında bilmediğimiz bir çok bilgiyi de öğrenebiliriz.

  2. Sorduğumuz soruların mümkün olduğunca kısa, anlaşılır bir şekilde sorulmasına dikkat edersek, hem daha hızlı cevap alabiliriz hem de karşımızdaki insanın zamanını fazla almamış oluruz. Eğer sorduğumuz soru bir kod ile alakalıysa, bu kodlar kod görünümünde paylaşılırsa, bize yardım etmek isteyen kişi veya kişiler, kodlarda bir hata olup olmadığını daha hızlı bir şekilde bulabilirler; aynı zamanda bu kodlar test edilmek için hızlıca kopyalanabilir. Eğer böyle yapmayıp, kodlarımızı bir ekran görüntüsü ile paylaşırsak, karşımızdaki insan bu kodları test etmek için onları baştan yazmak zorunda kalacaktır.

  3. Bazen X işlemini nasıl yapabilirim gibi bir soru sorarız ama aslında bu soruyu Y işlemini yapabilmek için sormuşuzdur. Yani “eğer X'in nasıl yapılacağını öğrenirsem, Y'yi de yapabilirim” gibi bir düşünceyle sorular sorarız. Böyle durumlarda yapmak istediğimiz şeyi açık açık anlatmamak vakit ve emek kaybına neden olur. Bize yardım etmeye çalışan kişiye Y'den hiç bahsetmeyerek, X için yardım ister ve X için verilen cevabı Y için nasıl uygulayacağımızı bilmezsek, bu durumda sonradan Y'den bahsetmek zorunda kalabiliriz. Halbuki soruyu ilk sorduğumuz anda Y'den de bahsetmek, hem soruyu soran hem de soruyu cevaplayan kişiye zaman kazandırır.

  4. Eğer uyguladığımız adımlardan ötürü bir hatayla karşılaşıyorsak, izlediğimiz adımları ayrıntısına kadar anlatmak, karşımızdaki insanın hatanın hangi adımda ortaya çıktığını bulmasına katkı sağlayabilir. Örneğin “kivy programımı derlerken hata aldım, bunun sebebi nedir?” diye bir soru sormuş olalım ve derleme işlemiyle alakalı başka hiçbir bilgi de paylaşmayalım. Böyle bir durumda elbette cevap verecek olan kişi bizden derleme işleminin çıktısını, hangi adımları izlediğimizi görmek isteyecektir. Biz eğer ikinci mesajımızda bu bilgileri karşımızdaki insanla paylaşırsak hem kendimiz hem de karşımızdaki kişi zaman kaybetmiş olur.

  5. Sorduğumuz soru eğer sorulma biçiminden ötürü eleştiriliyorsa, bu eleştiriyi kişiliğimize yapılmış bir hakaret olarak algılamamalıyız. Yani “Sana ne, istediğim gibi sorarım.” şeklinde kendimizi savunarak bir cevap yazmamızın bir anlamı yok. Bunun yerine durumu mütevazi bir şekilde ele alıp, eleştirilme gerekçesini ortadan kaldıracak şekilde soruyu tekrar sorabiliriz.

  6. Acil cevap beklediğimiz sorularımıza hemen cevap alamadığımız taktirde lütfen sitem etmeyelim. Burada kimse 7/24 çevrim içi değil. Eğer sorunuzun cevabı birileri tarafından biliniyorsa ve onların bu soruya cevap verecek zamanları varsa, sorunuza er ya da geç cevap alacaksınızdır. Bu konuda soru soran kişinin biraz sabırlı olması tavsiye edilir. Tabi, bu arada kişi kendi sorduğu soruyu araştırabilir ve sorusuna bir cevap bulabilir. Sormuş olduğumuz soruya başkaları cevap vermeden bir cevap bulmuşsak, müsait olduğumuz bir zamanda bulduğumuz cevabı paylaşmamız, benzer sorunlar yaşayabilecek arkadaşlar için faydalı olabilir.

  7. Eğer sorulan soruya verilen cevap sorunu çözüyorsa, cevabın altındaki Mark as solution düğmesine tıklayarak sorunun çözüldüğünün belirtilmesi önerilir.

  8. Özel mesaj yoluyla soru sormak yerine, soruyu forumda sormamız tavsiye edilir. Böylece sormuş olduğumuz bir soru, benzer bir soruyu sormak isteyebilecek kişilere de fayda sağlayabilir.

Herkese iyi günler dilerim.

Sevgi ve saygılar.

11 Beğeni

Kod paylasimlariyla ilgili cok yapilan bir hata da, eksik, calismayan veya nasil calistirilacagi belirtilmemis kodlar. Ornegin:


S: Harf kuculten fonksiyonum calismiyor:

def kucult(s):
    return s.upper()

C: Cunku fonksiyonu cagirmiyorsun. kucult("fOo") gibi bir sekilde cagirman lazim.



S: Asagidaki fonksiyon IndexError: string index out of range hatasi veriyor:

def ucuncu(s):
    return s[2]

C: Ben denedim, vermiyor: print(ucuncu("foo"))



S: Iki haftadir uzerinde calistigim GUI programi dorduncu ekranda BAR butonuna basinca hata veriyor. Kodlar:

def main():
    guiAplikasyonum = GuiAplikasyonum(sys.argv)
    guikutupahanem.start(guiAplikasyonum)

# ...

C: Lutfen bahsettigin GUI programinin kodlarini paylasir misin?
S: Yukarida paylastim
C: Yukarida paylastigin kodlarda dorduncu ekran veya BAR butonu yok, ImportError veriyorlar. Lutfen bahsettigin GUI programinin kodlarini paylasir misin?


6 Beğeni

Herkese merhaba,

İlk mesajda belirtilen, forumda soru sorarken dikkat edilmesi gereken 8 adet maddeye ek olarak ödev konusu ile ilgili yeni bir madde getirilmesinin uygun olduğunu ve hatta buna geç bile kalındığını düşünüyorum. Şu ana kadar bu konuda çok da kuralcı davranmadım ancak bazı yeni kuralların da getirilmesinin faydalı olacağını düşünüyorum. Bu konuyu bir madde olarak yazmak yerine ayrı bir mesaj olarak yazmak istedim.

Ödev yaptırma eylemiyle ilgili nasıl bir tutum sergileneceğinden bahsetmeden önce izninizle bu tutum değişikliğinin neyi amaçladığından bahsetmek isterim.

Bu tutum değişikliğinin amaçlarından bir tanesi, sorumluluğunu alarak ödevini yapmış olan öğrencilerin hakkını savunmaktır. Eğer bir ödev, yardım alınmaksızın, derste öğretilen bilgilerle ve biraz da kullanıcının araştırma yapmasıyla yapılabiliyorsa, ödevi yaptırmak isteyen öğrenci, öğrenci olma sorumluluğunu yerine getirmiyor demektir. Bu durumda bu öğrenciye yardım etmek bir adaletsizlik oluşturacaktır.

Amaçlardan bir diğeri, oluşacak bu adaletsizlik ile paralel olarak artacak olan liyakatsizliğin bir nebze olsun önüne geçebilmek. Ödevini yapmamış olan öğrenci, ödevini yapmadığı taktirde sınavdan geçemeyecek ise, bu öğrenci sınavdan geçmeye henüz layık değildir. Bu kişi dersini almalı, sınavdan kalmalı ve daha sonra sınavı hakkıyla geçmeye çalışmalıdır. Yarın öbür gün başkalarına ödev yaptırarak, kopya çekerek mezun olan bir kişi, yapacağı işin kalitesini düşürecektir. Ve biz de kalitesizliğin azaltılması için elimizden ne geliyorsa yapmalıyız.

Şimdi izninizle bundan sonraki tutumun nasıl olacağını sizlerle paylaşayım.

Bir ödev sorusu olduğundan şüphelendiğimiz bir başlıkla karşılaştığımızda, karşımızdaki insanın amacının ne olduğu sorgulanmalı. Bu konuda @aib’in tutumu güzel bir örnek oluşturuyor.

Şayet kullanıcının amacının, ödevi bir başkasına yaptırmak olduğu anlaşılırsa, o kişinin açmış olduğu başlık silinecek ve kendisine konuyla alakalı özel bir mesaj gönderilecek.

Şayet kullanıcının amacı, ödevinde takıldığı yerler konusunda yardım almak ise, kullanıcıyla sorununu çözebilecek kaynaklar paylaşılmalı ve kullanıcının önce kaynakları okuması gerektiği tavsiye edilmeli. Kaynağı okuduğu halde ne yapacağına karar verememiş kullanıcıya da neyi anlamadığı, neler yapabildiği, hangi aşamaya kadar gelebildiği sorulabilir. Gerekirse pseudo-code paylaşılabilir.

Şayet ödeviyle alakalı yardım almak isteyen kullanıcının, ödevini yapmaya çalıştığı tespit edilirse ve kullanıcı paylaşılabilir bir kod sunabilirse, paylaşılan koda göre bir cevap verilebilir. Örneğin kodda bir hata varsa, neden hata verdiği açıklanabilir; şayet ödev yarım kalmışsa, devamında yapılması gereken işlemler tarif edilebilir.

Bir başkasının ödevini yapmaya çalışan bir kullanıcı olması durumunda, hem ödevi yapmaya çalışan hem de bunu talep eden kişilerin, ödev başlığındaki mesajları silinecek ve kendilerine birer uyarı mesajı gönderilecektir.

Herkese iyi forumlar dilerim.

10 Beğeni

Hocam tamamen hak veriyorum size.

if emek_varsa: yardım_etmek
else if emek_yoksa: yapıştırke_banı

Ben bu kafadayım.
Kısaca olay emekte bitiyor. Kolay gelsin, başarılar. Sevgiler, saygılar.

3 Beğeni