Windows komut satırını öğrenmeye nereden başlamalıyım


#1

merhaba.daha önce bikaç programlama dili öğrenmeye çalışıp hep yarım bırakmıştım bu kez python’la daha ciddi olarak ilerliyorum.ama windowsun komut satırından hiçbir şey anlamıyor olmam arada sıkıntı oluyor, sadece ne yapacağımı adım adım söyleyen tutorial varsa muhatap olmuşluğum var zaten.bu konuda yardımcı olabilecek kaynak önerebilir misiniz?komut satırı dışında bi işletim sistemi tam olarak ne yapar, programlar nasıl çalışır, dosyalar nasıl okunur gibi şeyleri de öğrenmek isterim.şimdiden teşekkürler


#2

İstihza belgelerini okursanız orada dosya nasıl okunur ,yazılır (binary ,text ) bilgisi var . Ayrıca komut satırı olayı çok büyütülüyor. Windows kullana kullana oldu bunlar hep .komut satırı denilen şey aslında şudur

Bilgisayarı kapatmak için ne yaparsınız ?kapat butonuna basarsınız değil mi ? Peki o buton ne yapar .komut satırından kapat komutunu . Ya da dosya ya sağ tıklayıp kopyala dediniz .sonra yapıştır dediniz . O aslında komut satırında kopyala komutunu çalıştırır ,olay bu aslında . Peki komut satırı programlamada ne işe yarar ? Siz program yazarken butonlara basamassınız de mi (aslında pyautogui ile yapılır da kim uğraşır ona :D) o yüzden komut çalıştırıp gerekli işlemler yapılması en mantıklı olandır .

Ve anlıyoruz ki buradan komut satırı öyle büyütülecek bir şey değil (eğer ki sistem yönetimi ya da ona benzer bir işle uğraşmıyorsanız :))


#3

komut satırları işletim sistemini işletim sistemi yapan durumdur demişsiniz ki binary yani 2 lik sistemleri öğrenmeniz gerekiyor fakat arkadaşımız low-level program ile ugraşacağını düşünmüyorum yani byte tipiyle işi olmıyacaktır arkadaşımız sadece cd dir v.s gibi komutları öğrenmek istiyor muş ve gerçekten komut satırı işinizi çok kolaylaştırır dosya taşırken dosyanın içeriğini düzenlerken o dosyayı açana kadar direk vim ile dosyayı oradan çağırıp içerisini değiştribeilirsiniz bence öğrenilmeli eğer windowscuyum diyorsanız :slight_smile:


#4

Hayır sadece ufak bir örnek vererek mantığını anlatmak istedim .işletim sisteminin temelidir demedim . İşletim sistemi ap ayrı bir konu . Temellerinden bahsedecek kadar bilgim yok maalesef . Ama emimim ki 2 lik sistemi öğrendikten sonra anlaşılacak bit şey de değil .


#5

aslında low level programlama uğraşmak istediğim şeylerden biri :smile: programlamadan çok makineler ilgimi çekiyor, arduinolarla ufak tefek şeyler yaparken assemlyye de göz atmıştım.neyse. söyledikleriniz beni gerçekten rahatlattı, çok zor bişey olarak görmeyeceğim artık.teşekkürler :slight_smile:


#6

assembly c bilmeden anlaşılması aşırı derecesinde zordur ve assembly bilip c bilmeyen adam hayatımda hiç görmedim varsa bilmiyorum :slight_smile: ama bu işlere başlangıçta tavsiye edilmez başta yüksek seviyeli programlama diliyle başlamanız sonra orta ondan sonrası low levele geçilebilir yada ortayı direk atlayıp direk low a inebilirsiniz


#7

Bu iki ifadenize katılmıyorum. Her işlem komut satırıyla yapılamayabilir. Ayrıca görsel arayüzdeki olayların komut çalıştırması gerekmez. Mesela komutla yapılamayan bir şeyi de yapıyor olabilir. Aslında burada komut satırına da bir arayüz gibi bakmak gerek. Görsel arayüz nasıl ki kullanıcı ile grafikler yoluyla etkileşiyorsa, komut satırı da kullanıcı ile terminal aracılığı ile etkileşir. Bir program yaptınız diyelim, buna görsel arayüz ekleyebilirsiniz, komut satırı arayüzü ekleyebilirsiniz, bunların ikisini birden ekleyebilirsiniz ya da hiçbirini eklemezsiniz. Son bahsettiğim durumda bu program sadece içe aktarma yoluyla kullanılabilir.


#8

Mesela ne yapılamayabilir ? O zaman sistem yönetimi ile uğraşanlar neden ihtiyacı olan şeyleri komut satırından yapıyor ? Neden sürekli makinelerin bulunduğu yerlere gitmek yerine uzaktan bağlanılıyor ?


#9

Evet genel olarak hocamızın söylediği doğru ama şurası yanlış komut satırıyla her şey yapılabilir yapılamayan bir şey görmek isterim bende ama sistem yöneticileri daha seri olmak için komut satırından yapıyorlar bu arada seri olmak başka yapabilmek başka


#10

Sistemcilerin kullandığı sistem programlarının genelde komut satırı arayüzü olur. Zaten UNIX dünyasında programların öncelikle komut satırı arayüzü yapılır, daha sonra grafiksel ya da web arayüzü yapılır. Bu sebeple, evet, her sistem programına komut satırı ile erişilebilir. Ama komut satırı arayüzü olmayan programlar da vardır. Mesela kütüphaneler genelde komut satırı aracı sunmazlar, bunlar genelde içe aktarma yolu ile kullanım için tasarlanırlar. Mesela Python’daki requests modülünü düşünün. Bu modül içe aktarma yolu ile kullanılır, komut satırı için bir arayüz sunmaz. Sunabilirdi, ama sunmamış.


#11

Mesela curl o da komut satırından çalışamaz mı ? Curl ü komut satırından indirip komut satırından çalıştırabiliriz .aynı requests gibi . Dolaylı olarak komut satırından çalıştırmış olmaz mıyız ?


#12

Grafik arayuzden yapilabilip komut satiri arayuzunden yapilamayan bazi seyler olmasi, bir takim seyleri yapan sistem yoneticilerinin bu bir takim seylerin bir kismini komut satirindan yapmasina engel degil.

Hmm karisik oldu, Venn diagrami cizeyim:

Komut satirindan yapilamayan seylerin varligi (α₁, α₂ ve α₃), sistem yoneticilerinin komut satiri kullanmasina (β₁ ve β₂) engel degil. Hatta kumeler kesismiyor bile.

Neden komut satiri kullanildigi konusuna gelirsek de; β₁’de alternatif yok. β₂’de olup da komut satirindan yapilan islemler ise ya daha kolay, ya da daha hizli oluyor (ya da, cogunlukla, ikisi birden).


#13

Komut satırından yapılamayan bir şey söyler misiniz ?


#14

Mesela bilgisayarın tema ayarlarını komut satırından yapamazsınız. Örneğin duvar kağıdı nı değiştiremezsiniz. Acemi kullanıcıların ayarlar kısmından yaptığı ayarları yapamazsınız. Hatta işletim sistemini ilgilendirmeyen hiçbir işi komut satırından yapamazsınız. Gibi gibi…


#15

O bir modülse eğer komut satırından Python komutuna parametre vererek modülü çağırabilirsiniz. Yani sonuç olarak python çalıştırmış olur.


#16

https://www.windows-commandline.com/change-windows-wallpaper-command-line/

???


#17

http://www.enderunix.org/docs/curl.pdf

https://www.tutorialspoint.com/unix_commands/curl.htm


#18

Değiştiremezmisiniz ? değiştirebilirsiniz sadece 1 uygulama indirip değiştirebilirsiniz çok daha rahat bir şekilde feh i araştırmanızı tavsiye ederim


#19

feh can be used to set the desktop wallpaper

$ feh --bg-scale /path/to/image.file

Gördüğünüz gibi çokda rahat değiştirilebiliyormuş :slight_smile:


#20

Komut satırı ile ilgili şöyle bir yanılgı var. Komut satırı ekranını görmeden komut çalıştırılamaz Halbuki asıl işi yapan, Windows komut yorumlayıcısıdır, ve doğru komutları verdiğinizde birçok şeyi yapabilirsiniz

Zaten bunların bir çoğu da system32 klasörü altında bulunan çalıştırılabilir bir dosyadır. mesela ipconfig buna bir örnektir. Bir cmd komutu değildir, bir programdır. Siz aslında komut çalıştırıyorum derken, arkaplanda bir process çalıştırıyorsunuz.

Windows, verilen komuta bakar ve eğer bu bir DOS komutu değilse, bunun bir çalıştırılabilir dosya olduğunu düşünür ve PATH içerisindeki dizinlerde arar. Eğer programı bulursa da çalışıtırır. Bu çalıştırılabilir dosya exe olmak zorunda değildir. batch dosyası da olabilir, com dosyası da olabilir.